Voisin aloittaa tarkemman analyysini tyylistä. Siinä on
hieman absurdismin, fantasian ja jännityksen piirteitä, mikä tekee novellista
koukuttavan ja nopeatempoisen. Kuten sanoin, en ehkä ensimmäiseksi luokittelisi
tätä toimintanovelliksi, mutta ainakaan tämä ei ole yhtään staattinen, eli
sopii minusta tarpeeksi hyvin annettuun tyylilajiin! Juuri nuo fantasianomaisuus
ja jännitys tekevät tästä niin hienon. Loppujen lopuksi on aika haastavaa
kirjoittaa onnistunut trilleri, sillä siitä tulee helposti laimea ja ennalta arvattava.
Tämä oli kuitenkin kaikin puolin loistava. En tiedä johtuiko se siitä, että
luin novellisi ensimmäistä kertaa yksin yöllä, mutta sain ihan kylmiä väreitä, ja
välillä vilkuilin ympärilleni ihan vain varmuuden vuoksi. :D Mutta kylmät
väreet tulivat lähinnä siitä, että teksti oli vain niin moniulotteinen ja koskettava.
Toinen helmi on novellin aiheen ja teeman satumainen
sidos. Aihe on ensi näkemältä absurdi kertomus pienestä kylästä ja sen lähimetsästä
sekä Annasta ja Velmasta. Juoni on jo noilla aineksilla tarpeeksi
mielenkiintoinen ja jännittävä, mutta rivien välistä löytyvä teema kielletystä
rakkaudesta ja eräänlainen piilokritiikki antaa novellille huomattavaa
syvyyttä. En tiedä oliko tämä tarkoituksella mietitty, mutta minulle tuli
synkästä metsästä, pienestä kylästä, syntiin viittaamisesta ja muutenkin hyvin vanhanaikaisesta
näkemyksestä rakkaudesta samaan sukupuoleen mieleen sellainen keskiaikainen tai
vielä ehkä 1800-luvun yhteiskunta. Olet osannut vangita sen ajan tyylin loistavasti
ottaen huomioon, että et ole elänyt noilla aikakausilla! Tunteetkin on kuvattu
todella hienosti. Palavaan rakkauteen sekoittuu lähes yhtä paljon häpeää, ja
tunne käy niin sietämättömäksi, että kuolema on ainut vaihtoehto. Jotenkin
Shakespearemainen ajatus, mutta silti niin uusi ja erilainen!
Novellissasi on lisäksi vielä paljon muuta! Erityisen
kiehtovaa on, miten näiden kahden onnettoman rakastuneen tarinaan on sidoksissa
myös muu kylä ja Annan perhe. Luettuani novellin ensimmäisen kerran minulta
meni hetki, ennen kuin aivan tajusin kuvion, sillä oli jotenkin sekavaa, kun
Velmoja olikin kaksi. Sitten kuitenkin ymmärsin, että kyseessä on Annan tytär
ja välissä on kulunut paljon aikaa. Tämän oivallettuani olin entistä
vaikuttuneempi nerokkaasta juonikuviosta! Tämä pieni ajatus monen vuosikymmenen
kulumisesta ja vanhasta kummittelevasta tragediasta muistuttaa minusta monia
menestyneitä kirjoja, joissa tätä on keksitty käyttää hyväksi. Yksi tällainen
ensimmäisenä mieleen tuleva on Sofi Oksasen Puhdistus. Annan perheestä vielä, että olet
kuvannut hyvin, miten tunteitaan vastaan on lähes mahdotonta taistella. Annalla
on mies ja tytär ja kaikki hyvin ja "oikein", mutta silti hän on kuin jonkin
riivaama. Tunne on niin suuri, että hän on valmis jättämään kaiken välittämättä
edes tyttärestään. Tällainen kaikenylittävä rakkaus on juuri monien suurien
klassikoiden perusta.
Lopuksi haluaisin vielä antaa erityismaininnan hienoille yksityiskohdille. Ajatus ajatusten hautaamisesta, ja niiden vaeltamisesta on kerta
kaikkiaan loistava! Kursivoidut valloille päässeet ajatukset ovat minusta yksi
hienoimmista ideoista tässä tekstissä. Toinen yhtä hieno idea on maaginen
Ääretön metsä, joka symboloi koko novellin teemaa ja sitoo sen sanoman nerokkaasti
yhteen. ” Nämä erityiset yksilöt olivat kadottaneet itsensä, ja ainoa mitä
heille jäi jäljelle, oli paikka, jonne he uudestaan löysivät” on niin mainio
keksintö, että tuntuu ihan siltä, kuin itse Emily Brontë olisi avittanut sinua
tämän novellin kirjoittamisessa.
Ylistin tätäkin taas niin vuolaasti, ja tuntuu, että paljon ois jääny vielä sanomatta! Mitään negatiivista en millään keksi tästä! Jos tekstisi jatkavat tätä nousukiitoaan, en
keksi enää seuraavaan mitään sanottavaa, kun käytin kaikki sanani tähän
novelliin!
***** + papukaijamerkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti