Osallistujat

8.5.2012

Arvostelu: Hiljaisten kysymysten laulu

Uuh, lyriikan arvostelu onkin paljon haastavampaa kuin olin kuvitellut. Tuntuu jotenkin kummalliselta arvostella tavallaan keskeneräistä teosta, koska ei ole mitään ideaa melodiasta eikä siis voi varmasti sanoa, sopiiko joku säe toiseen, koska sanojen erilaiset painotukset erilaisissa melodioissa muuttaisivat tekstin rytmiä ihan täysin. Annan kuitenkin sellaisia pieniä arviointeja, jotka eivät edellytä melodian tuntemista.

Ensinnäkin biisin raaka rakenne on hyvä: Kaksi ensimmäistä säkeistöä ovat kahdeksan säkeistöisiä, kolmas ja neljäs taas neljä säkeistöä, ja kertosäkeistöt samaten nelisäkeistöisiä. Näin ajatellen melodia voisi helposti rakentua niin, että 1. ja 2. säkeistöillä yhteinen, 3. ja 4. yhteinen ja kertosäkeillä yhteinen melodia. Näin yksinkertaisesti ajateltuna rakenne on hyvä.

Kuten sanoin, eri säkeiden sopivuutta toisiinsa on vaikea arvioida, varsinkin, kun tekstissäsi ei ole alku- tai loppusointuja. Oli joitain kohtia joiden sopivuutta toisen säkeistön vastaavaan kohtaan mietin hetken, mutta järkeilin sitten, että tiettyjä vokaaleja venyttämällä (vain esimerkki) se olisikin sopiva. Ehkä joku biisintekijä osaisi neuvoa tällaisissa asioissa vähän paremmin : D mutta siis, esimerkiksi mietin, onko kertosäkeistöiden neljännet säkeet "pitkin polkuja tämän maan." ja "kavalaa tulevaa." sopivat parit, koska jälkimmäinen on näennäisesti hieman lyhyempi, mutta erilaisilla painotuseroilla ne sopivatkin hyvin yhteen.

 Mietin myös sitä, että toimisiko 3. säkeistön hyvä luettelointi myös 4. säkeistössä (jos oletat niiden olevan parit?), jotta ne tuntuisivat enemmän tarkoitetun toisiinsa sopiviksi? Ei se ole pakollista, mutta mietin, että se saattaisi toimia????

Viimeinen rakenteeseen liityvä mietintäni on, että olisiko 1. ja 2. säkeistöjen "on olemassa"-kohtia mahdollisuus korostaa enemmän? Ne tuntuvat olevan, ainakin minun korvaani, yksi parhaista kohdista koko tekstissä. Joko niiden korostaminen lisäämällä sanaparia muuallekin biisiin, tai kolmannen "on olemassa"-kohdan deletoiminen toisivat selvästi esiin niiden tahallisen toistamisen tehokeinona. Jotenkin parillinen määrä niitä kuulostaisi harkitummalta, varsinkin, kun ne jakaantuvat kahteen eri säkeistöön.

 Sitten fiilistelyyn. Sanoit ajatelleesi biisistä balladia. Itse asiassa heti mieleeni tulikin Johanna Kurkela! : ) Sellainen hento ja herkkä naisääni, joka pystyy korkeisiin ääniin, sopisi tähän hyvin. Toisaalta, koska biisi kertoo piiiiiitkän ajan kulkemisesta, etsimisestä ym. ääneksi voisi sopia myös iän tuoma karisma, tupakoijan käheä mies ääni? Makunsa kai kullakin.

Aihe on tosi monitulkintainen, tai siis varmasti jokainen lukija/kuulija löytää ja korostaa siitä erityisesti hänelle sopivia kohtiaan, niin että sen keskeisimmän tunnelman voi käsittää monin tavoin. Juuri sellainen on mielestäni hyvää herkille balladeille: eri mielentiloissa ja tilanteissa sen voi löytää aina uudenlaisena, eikä siinä ole vain yksinkertaista, yksiselittäistä juonta. Jotenkin, ehkä perimmäisen sanoman löytäminen ja pitkien polkujen tarpominen toivat mieleeni Paulo Coelhon Alkemistin <3 <3

2 kommenttia:

s kirjoitti...

Hämmästelen jälleen kerran, miten taidokkaasti huomioit kaikki yksityiskohdat ja pienet vivahteet! Pienillä muokkauksilla tekstiä voi tedellakin parantaa suuresti! :>
Ja ihmeellistä, juuri Johanna Kurkela oli jotenkin mielessäni tätä kirjoittaessani!!
Alkemisti on varmasti ihana, minulla se odottaa lukemistaan vielä tuolla hyllyssäni <3

v kirjoitti...

toivottavasti kommentistani oli jotain hyötyä, tunsin itseni ihan amatööriksi koska en todellakaan ole koskaan joutunut arvioimaan mitään lyriikkaa, pelkästään analysoimaan ja se nyt ei ihan ollut tämän idea. mut siis joo, toivottavasti sait jotain onkeesi tuosta puhetulvasta : )